Höstfasta 

och kom hem till dig själv!


Trött på att känna dig lite för trött och matt? Det kan vara för att kroppen just nu är för mätt och däst... att man har fått i sig lite för mycket av det goda helt enkelt...

Precis som det varje dag behövs diskas och hemmet minst en gång i veckan städas, och storstädning i huset gärna får ske 2 gånger per år,precis så är det även med kroppen. Den behöver vila, återhämta sig och detoxa med jämna mellanrum. Länge hade jag gått och längtat efter ett par dagars fasta och nu, Nu har jag äntligen genomfört den. Här får ni veta vad jag drack och hur jag mådde och hur jag nu mår. Detta är verkligen en minifasta, men skillnaden känns ändå stor i kropp och sinne!


På söndagen då jag egentligen började fasta åt jag endast rawfood till skillnad från lite veganyoghurt och linsgryta. Sista munsbiten lagad/behandlad mat var minimal och intogs med stor vörnad på Söndag eftermiddag tillsammans med mina barn framför en spännande barnfilm. Jag åt en liten portion av Valios havrekokosyoghurt med en pepparkaka i, sedan bara lite rester som barnen lämnat av linsgrytan med sötpotatis, ekologisk potatis och inköpt brocolli från ICA. Resterna var goda men jag kunde känna en rätt så obehaglig smak komma från brocollin, som alltså inte var eko, så jag var glad att jag bara åt lite. Gav lite av grytan med den otäcka brocollin i till hunden Flow som några timmar senare spydde ut allting på sängen. Så jag tror att brocolln var megabesprutad. Usch! Ska endast köpa ekologiskt hädanefter...


Till kvällsdryck gjordes juice på gröna blad, morötter och färska ekologiska, närplockade äpplen, med betoning på morötter. Mummsfilibaba vad gott med ett ordentligt glas färskcentrifugerat juice! Jag intog varje klunk med stor lugn och vörnad, som man ska när man fastar. Här finns det tid att njuta av naturens enkla sundhet. Resten av kvällen dricker jag endast örtte.


Morgonen därpå dricker jag juice igen, fast denna gången med lite mera gröna blad i. Det känns bra i kroppen. Vid 20 i 11 kom jag och barnen äntligen ut och andas frisk luft. Jag kände mig redan lätt och härlig i kroppen! Det tror jag beror på att jag mådde så bra av att skippa kvällens måltid dagen innan... kroppen belönar mig med en underbar känsla av lätthet. Alla färgerna överallt lyser mer. Jag tar med mig en kanna örtte till Fisksätra Community Garden/skogsträdgården där vi möter upp Rebecca å krattar löv för att lägga uppe på bäddarna. Det är hungrigt i magen, men härligt att gå omkring denna underbart vackra höstdag bland flygande lönn och ekblad i brinnande färger. Viljan att hålla fast vid fastan är starkare än magens hunger och detta fyller mig med styrka och gott mod.


Dag 2 vaknar jag 20 i 4 på morgonen. Känner mig pigg och utvilad, men då tanken att jag inte vill vara en konstig typ som går upp mitt i natten, slår mig, lägger jag mig igen efter att ha druckit en kopp vatten, ty jag gillar även att dvala i drömmarnas land. Hinner meditera någorlunda innan barnen går upp och det är full rulle i lägenheten igen. Frukosten blir gårdagens morotsjuice. Mmmm, vad gott!


Till lunch mixar jag blötlagda linfrön med två mogna bananer. Denna dryck är bra för att rensa ut och återfukta tarmana, god med lite kanel eller kardemmumma i. På eftermiddagen dricker jag kokosvatten inköpt på härliga Pierias i Hötorgshallen samt medhavt örtté på mitt och barnens tågtur. Till kvällen blir det en skål avocado och bananasmothie med lite gurkmeja och kakaonibs i.


Ungefär samma händer mig morgonen därpå. Jag älskar att drömma för mycket för att gå upp 4 eller 5 på morgonen även denna dag, plus jag känner mig lite ledsen och känslig för det är snart dags för min kvinnliga period och då är känslorna sååå starka. Frukosten blir därför varm råkakaodryck med lite kokossocker och lakritspulver i och några rejäla klunkar vatten.

En till frukost får jag i mig i form av en i blendern mixad, icke centrifugerad grön drink med ekogrönkål, någon banan och ett fint äpple från grannskapet. Efter det går jag och sonen ut å lirar fotboll en ordentlig halvtimme och jag får även lite sms skickat. Till lunch, som blir sen gör jag en till linfrödryck. Det sista jag dricker innan jag bryter min fasta är åter lite örtte gjord på grannskapets blommor och örter, mer specifikt ringblomma och anisisop som växer här i Fisksätra.


Jag gjorde som jag sa att jag skulle. Mellan 15 på Söndag och 15 på onsdag så fastade jag. Det var hyfsat lätt att göra och jag fick bara lägga mig och vila mitt på dagen på första dagen av fastan på grund av en överväldiggande våg av känslor och sinnesintryck. Wow, vad allt känns så mycket starkare när man endast intar juicer och *levande, flytande föda! Det är som att verkligen komma hem till sig själv! Men man får vara beredd på att tårarna börjar forsa när känslorna för olika saker och ting kommer till ytan och känns så starkt! Då är det bra att ha en mjuk bädd att lägga sig på och bara andas, en stund att bara vara med sig själv, med sin själ.


Slutsats:


Efter dessa 3 dagar med enbart flytande föda känner jag mig riktigt great i kropp och sinne! Det kunde jag till fullo uppleva på morgonens promenad. Mjuk, härlig och lätt i kropp och knopp. Synen är åter perfekt, inte längre suddig och trött. Jag känner mig som jag tror att det är meningen man ska känna sig här på jorden! Som en lyhörd, vacker, mäktig och ja, magisk varelse! Jag kan höra löven falla mjukt på marken från höstens färgranna palett av extatisk härlighet. Jag andas in allt det ljuva och önskar att fler får uppleva samma oerhörda känsla av frihet och lätthet som denna lilla fasta faktiskt ger. Varför har jag inte gjort detta oftare? Det är ju helt underbart och jag är säker på att man lätt skulle kunna leva på bara färska juicer och smoothies om man ville det! Det enda man behöver är en juicemaskin av bra till ok kvalite och en blender.

Det är inte så lätt att fasta när man bjuds på god och vällagad varm mat på barnens kollektivhus matlag flera vardagskvällar i veckan då jag är där hos dem. Det är därför jag valde att fasta nu på höstlovet. Men egentligen så handlar det bara om vetskap och vilja. När man väl vet hur underbart det känns att vara såhär lätt och mysig i kropp och sinne, så vill man ju egentligen bara fortsätta. Sojakörven och göttbullarna och potatisen kan ju de växande barnen få :)....

Jag föredrar magens och tarmens lätthet där jag kan höra själens och naturens viskningar alldelles intill mig.


*veganskt :)

 


28e oktober 2020, Derlyflow

Kommentarer