Kampen om vår och Jordens Hälsa och Integritet, Stoppa 5g! Del 2: Sekretessbelagda ärenden och icke-svar hos kommunen

    Söndagseftermiddagen med utdelning av flyers om wifi och den ökande mobilstrålningens faror vid Kanaanbadet resulterar i att vi fick ta ett break från det hela för att samla krafter inför att följa med våra 2 nya kompisar, Abdul och Markus till deras bostadsområde nära Vällingby. Efter att ha satt mobilen på flygläge lägger jag mig ner på min medhavda handduk på en hög kulle, solar och mediterar en stund medan barnen och ungdomarna nere vid vattnet tjuter av glädje och lek. På grund av att ha kopplat bort mig ett tag, råkar jag även missa att åka med Henrik, Åsa och Anders till Abdul och Markus bostadsområde för att mäta då särskilt Abdul trodde att den nyss uppsatta masten var orsaken till hans pågående sömnlöshet, huvudvärk och depression. Jag fick senare bekräftat av Henrik att de mätte rätt så höga värden där och även i en tunnel i närheten av en t-banestation där tiggare brukar sitta.

För att inte utsätta kroppen för onödig strålning från mobilen, kan man ju ta för vana att när man inte behöver den, sätta mackepären på flygläge. Det är även skönt för sinnet som då får blir bortkopplad ett tag. Samtidigt vet vi nu, tack vare kämpar som Henrik Lindberg och Anders Sydborg som alltid bär med sig mätare, att vi inte kan fly från eller helt undkomma strålningen. Med 5g tekniken kommer även strålningen närmare oss i och med att masterna kommer sitta både närmare husen och tätare ihop. Vi vet med hjälp av dessa aktivister även att strålningen håller på att höjas överallt i våra hem och gemensamma utemiljöer för varje dag som går, så om man även tror på olika forskares rön, kan man förstå att läget är akut.
      När jag pratade med Henrik på telefon någon vecka senare sa han just så till mig; att strålningen ökar för varje dag. Han och hans kompisar i kampen märker det i och med att de är ut och mäter ofta på olika platser runtom i Stockholm i och med aktisistgrupen IRL (förkortning för In Real Life som är en facebookgrupp som satsar på att dela ut information om strålningen och dess källor bland vanligt folk i hela Sverige). De hade visst följt med Abdul och Markus och mätt rätt så höga värden vid deras bostadsområde nära en skola i Vällingby. Där hann de inte vara så länge ty Abduls coronanojiga bror kom hem och var mycket rädd om deras gamla mor, så de blev visst avhysta från deras hem rätt så snabbt. Innan dess hann de däremot märka, med hjälp av mätaren, att microvågsugnen i köket läckte och då mätte de mycket höga electromagnetiska värden inne i köket och i resten av lägenheten. Det betyder att när någon sätter på micron för att värma mat så läcker strålningen även ut till omgivningen och bestrålar denna! strålningen mäts då starkast nära själva apparaten. 
 Det var tur att Abdul och Markus råkade på oss där i Råcksta, för Henrik är en sann idealist och tar inte betalt för att gå och mäta, till skillnad från vissa andra inom samma verksamhetsområde. Ja, grabbarna såg riktigt desperata ut när de frågade oss om hjälp vid badet... de berättade att de hade kontaktat en annan känd mätningsexpert och inte bara blev de snopna på faktum att det redan stod 300 personer före dem i kön för att få hembesök, utan en sådan mätning skulle även kosta 800 kr. att genomföra, vilket kan ha att göra med att personen i fråga som utför denna tjänst inte bor i Stockholm och har därför resekostnader att täcka. Den mätare som då erhålls är bra mycket kraftfullare än Henriks... den kan mäta högre frekvenser av strålning och även specifikt den nya 5g strålningen som alltså består vad jag förstår av, millimeterhöga vågor.
    Nä jag tänker på hela den här frågan med den ökande strålningen och dess faror så cirkulerar fler frågor än svar runt i huvudet och det är därför jag har bestämt mig för att göra något åt saken just där jag kan, där jag mest befinner mig och har direkt anknytning till, dvs. i mitt bostadsområde, vid barnens skola och där jag jobbar. De mest brännande frågorna är: Vet inte mobiltillverkarna om denna enorma hälsofara som många forskare nu varnar om?! Det vore konstigt! Enligt Miljömagasinet, i nr.25 för att vara mer specifik, som gavs ut i mitten av juni i år, tar en skribent upp att 5g-tekniken redan har testats av bland annat militären i olika länder sedan 1930 talet då alla kända former av radiovågor testades...
Frågorna bränner i huvudet på inte bara mig, men även alla andra intresserade av detta ämne just nu: Bryr sig då inte industrin om de negativa effekterna på människokroppen och för att inte tala om vad som kan hända med djuren, våra pollinatörer bina och även fåglarna vars orientaringsförmåga störs med den ökande strålningen? Man skulle verkligen kunna tro att de inte bryr sig, i och med de ökande nivåerna electromagnetisk strålning i våra närområden. Henrik tror dock inte på några konspirationsteorier om att det finns planer på att sakta med säkerligen avbefolka jorden, nej. Han tror att industrin och regeringarna mest vill tjäna pengar och inte tar forskningen på allvar.
Ja, kan det vara så att regeringarna med sitt bnp-tänk (brutto national product tänk) blundar för forskningen?
    Jag vet inte vad jag ska tro... så jag bestämmer mig för att ta reda på så mycket jag kan om ämnet. Torsdagen den 25e juni ringer jag Nacka Kommun och blir då kopplad till Bygglovsenheten där jag får tala med en viss Madeleine. Jag frågar henne om vilka pågående ärenden det finns för att sätta upp 5gmaster i Nacka Kommun. Hon berättar till min förvåning att vissa av dessa ärenden för att sätta upp master kan vara sekretessbelagda! Varför, frågar jag henne ivrigt... men får inget tillfredsställande svar, bara en bekräftelse på att ja, de kan behöva vara sekretessbelagda. Hursomhelst tar hon min mejladress och lovar skicka mig info om pågående ärenden. Tolv dagar senare, vid detta inläggs skrivande stund, har jag ännu inte fått något mejl av Madeleine.  Jag kollar in Post och Inrikestidningar, en site på nätet där Madeleine hade berättat att man kan läsa kungörelser som handlar om till exempel detta som jag nu vill få reda på; ärenden där beslut är taget i en viss fråga, i vårt fall, var 5g master nu planeras att sättas upp. Från datumet att kungörelsen då blir offentliggjord för allmänheten via denna site, har man då på sig 3 veckor att överklaga. När jag då skriver in 5g-mast i sökfältet får jag upp 40 st.kungörelsen den senaste veckan, varav ungefär hälften handlar om att söka tillstånd för att sätta upp till exepel telemaster. Dessa ärenden är märkta rubriken Bygglov. Resterande kungörelser har med allt från bolagsstämmor till olika arbetsplatser som annonserar om lediga tjänster att göra. Utav de kungörelser som har med bygglov att göra står det inte specificerat om det handlar om 5g-teknik. Det står till exempel bara Bygglov för uppförande av mast sökes. Inga av ärendena som är publicerade senaste veckan är från någon aktör i Nacka kommun utan från andra kommuner såsom Tyresö, Solna , Stockholm, Göteborg, Norrköping och Växjö. Jag småskrattar när jag läser en kungörelse från Växjö som lyder så här:

 
Kungörelse: BYGGLOV Ärendet avser: Uppförande av plank Fastighet: STORMASTEN 5, Kryssvägen 4, Ärendenummer: BYGG.2020.510 Beslutsdatum: 2020-06-25 Vill du ta del av handlingarna är du välkommen att kontakta stadsbyggnadskontoret i Växjö kommun. Besöksadress: Västra Esplanaden 18, 352 31 Växjö Telefonnummer: 0470-410 00 E-postadress: stadsbyggnadskontoret@vaxjo.se Vänligen ange fastighetsbeteckning och ärendenummer (dnr) i din förfrågan om handlingar. 
 
    Småskrattar eftersom fastigheten heter Stormasten 5 och det som det som det söks bygglov för är inte en mast utan en plank...  Det hela pekar på att bygglovsenheterna på kommunerna får in en mängd ärenden som kan se väldigt olika ut och knappast troligt är att de nekar någon aktör tillstånd. Att ge företag tillstånd att sätta upp master av olika, ospecificerade slag, har blivit praxis och det enda vi som vanliga medborgare kan göra är att läsa om dessa beslut i Post och Inrikestidningar där vi sedan har 3 veckor på oss att överklaga till Bygglovsenheten. Har någon någonsin överklagat och är det någon idé att göra det, det är frågan.  
 
   Ja lite roligt var det att läsa kungörelsen som avser Växjö... men i kontrast var det inte alls roligt, det faktum att Nacka Kommun aldrig återkom till mig angående min fråga. Vad var det som Madeleine hittade som hon inte ville/kunde delge mig? Var ärendena i Nacka Kommun sekretessbelagda eller vad? Svaren på dessa frågor kommer ingen tyvär kunna läsa om på vår lokala facebook-sida Händer i Fisksätra, för endast ett par timmar efter att jag lagt upp en post som efterlyser intresset i att bjuda in någon (ja, Henrik) att mäta strålningsnivåerna i Fisksätra, så togs denna post bort av administratörerna, strax efter att jag fått blandade reaktioner. En dam var glad och skrev; ja äntligen nån som bryr sig! och en annan önskade mig lycka till och undrade om jag hade lufthål i foliehatten i denna värme, varpå många fler likeade hennes svar med skrattemojis... 
   Ja, foliehatt e jag gärna säger jag bara... Sen när har vi slutat bry oss om våra hjärnor, kroppar, ekosystem, barn, djur, sinnen och hjärtan?!!  
    I nästa avsnitt av denna bloggserie, Kampen om vår och Jordens Hälsa och Integritet, Stoppa 5g! får ni veta om värdena i Fisksätra, Orminge och Hökarängen i Stockholm, ställen som jag ofta vistas på och som jag nu fått idéer om hur jag kan medvetandegöra kring denna brännande fråga av vår tidsålder.

Kommentarer